Friday 14 September 2012

Hina Nabi : Mahasiswa Bersama Umat Islam Sedunia


Bismillahir Rahmanir Rahim.

Berikutan penyebaran sebuah video filem pendek menghina Nabi Muhammad SAW di laman sesawang Youtube. Maka dengan ini Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia cawangan Terengganu bersama dengan umat Islam seluruh dunia mengutuk dengan sekeras-kerasnya perbuatan tersebut.

Selaku mahasiswa yang beragama Islam, kami menyeru kepada seluruh umat Islam di Malaysia terutamanya mahasiswa dan mahasiswi Islam supaya bangkit dan menyatakan pendirian kita terhadap penghinaan ke atas batang tubuh baginda SAW. Disamping itu, kita haruslah menjaga adab-adab dan tatasusila dalam menyatakan sokongan dan pendirian kita agar tidak melampau dan mengikut emosi semata-semata sehingga menghina agama lain seterusnya mencetuskan keadaan yang lebih parah.

Agama Islam melarang umatnya menghina agama ataupun pegangan manusia lain namun, jika sekiranya agama Islam dicaci dan dihina serta Nabinya dipersenda. Maka, itu telah dikira melanggar etika yang telah ditetapkan oleh Syarak.

Justeru itu, kami mengharapkan dan menggesa tindakan yang sewajarnya diambil oleh pihak yang bertanggungjawab ke atas mereka yang melakukan penyebaran dan pembikinan filem pendek yang menghina Rasulullah SAW.

Sekian,

Muhammad Nasiruddin Othman
Setiausaha
Gambungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia
Cawangan Terengganu

No comments:

Post a Comment